De handpop; een vat vol kansen

Creeër een hulpmiddel waarmee je meer contact maakt en kinderen helpt zich beter te uiten

In elke groep is er wel eentje, een handpop. In de poppenhoek, als onderdeel van een methode of als klaspop.


Logisch ook, want de handpop kan iets wat jij als juf niet kan, contact maken met kinderen op een gelijkwaardig niveau. Dit maakt dat kinderen makkelijker tegen een pop praten en zich er makkelijker door uit laten dagen. Daardoor zie jij meer van kinderen en kun je hen beter in kaart brengen.


Mijn werk met poppen begon in het onderwijs, ik ben 10 jaar juf geweest en heb ook een jaar in de kinderopvang gewerkt, in verschillende groepen, met verschillende leeftijden en heb daarbij altijd een handpop gebruikt. Vooral omdat de pop mijn werk makkelijker en leuker maakte. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor mezelf. Mijn ervaringen met de handpop in de klas zijn de reden geweest waarom ik me heb ontwikkeld tot handpopcoach en mijn bedrijf ben gestart.

Deze voordelen van de pop ken je vast al:

Verbeterde betrokkenheid en interactie:

Een handpop zorgt voor een betere betrokkenheid van kinderen en stimuleert interactie. Kinderen laten vaak meer van zichzelf zien in het bijzijn van een handpop en voelen zich veilig om zich uit te drukken, vragen te stellen en uitdagingen aan te gaan.

Versterkte ontwikkeling van sociale vaardigheden:

Door te interageren met een handpop leren kinderen sociale vaardigheden zoals communiceren, samenwerken, conflictoplossing en empathie. De handpop fungeert als een interactief vriendje waarmee kinderen kunnen oefenen en experimenteren.

Bevordering van taal- en expressieve vaardigheden:

Handpoppen moedigen kinderen aan om te praten, nieuwe woorden te leren en te gebruiken en zichzelf verstaanbaar te maken. Ze stimuleren de verbale en de non-verbale communicatie, waardoor kinderen hun taalvaardigheden ontwikkelen en emoties kunnen uiten.

Ondersteuning bij educatieve activiteiten en leerprocessen

Handpoppen kunnen in verschillende lessen en vakgebieden, zoals taal, rekenen, thematisch leren en sociaal-emotionele ontwikkeling tevoorschijn komen. Ze maken het leren boeiender, interactiever en kunnen inhoud toegankelijker maken.

Mijn ervaring is dat de handpop in de klas een andere pop is dan de pop zoals je hem ziet in een voorstelling, in Sesamstraat, in YouTube filmpjes, of in de poppenkast. De pop als hulpmiddel is geen act. Als act werkt hij slechts voor een hele kleine groep juffen, voor hen die met gemak op een podium gaan staan en een bovengemiddeld speltalent hebben.


Het is niet zo'n pop die ik voor ogen heb als ik praat over de handpop als pedagogisch hulpmiddel. De pop als hulpmiddel is een pop die iedereen neer kan zetten die gedreven wordt door de wens om te komen tot een ander soort contact met kinderen. Iedereen die speelsere ingangen wil gebruiken en door wil dringen tot diepere lagen van het kind.


Die pop is te combineren met je taken als leerkracht of pedagogisch medewerker en zal je werk enorm verrijken wanneer je hem door de ogen van kinderen blijft bekijken. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Dat vraagt oefening en doorzettingsvermogen, en het levert regelmatig frustraties op.


Als je dat aan wilt gaan, weet dan dat je niet alleen staat en dat je ook niet in alles het wiel zelf uit hoeft te vinden. Sluit je in ieder geval aan bij mijn Facebookgroep om gelijkgestemden te ontmoeten. Ik kan je helpen om een pad te smeden wat makkelijk begaanbaar is, stuur me even een mailtje als je daarover met me in gesprek wilt: helen@helenmeurs.com, ik help je graag op weg.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Echt niet.


Powered by