Laat De Handpop Voor Je Werken

In het Onderwijs/de Kinderopvang

Een speelse en uitnodigende aanpak voor juffen en meesters van peuters en kleuters die laagdrempelig willen werken aan taal en sociaal-emotionele vaardigheden

EEN GEDEGEN ONLINE TRAINING VOOR:

  • Startende leerkrachten: Die net beginnen met hun carrière en op zoek zijn naar innovatieve en boeiende manieren om hun lessen tot leven te brengen en de betrokkenheid van kinderen te vergroten.
  • Ervaren Leerkrachten en Pedagogisch Medewerkers: Die hun bestaande onderwijstechnieken willen verbeteren of diversifiëren, en specifiek geïnteresseerd zijn in het integreren van handpoppen in hun huidige aanpak.
  • Leerkrachten en Pedagogisch Medewerkers in Speciaal Onderwijs: Die werken met kinderen met leer- of communicatiebeperkingen, aangezien het gebruik van poppen een effectieve strategie kan zijn om deze kinderen op een begrijpelijke en betrokken manier te bereiken.

Dynamisch En Interactief Leren Bevorderen in jouw groep

Hoe maak je van een gewone handpop een bijzonder en effectief hulpmiddel?

Dit is wat deze training je biedt:

  • Hands-on Ervaring: Je doet praktische ervaring op met jouw handpop, die als een verlengstuk van jou en als vriendje voor de kinderen functioneert. Deze unieke interactie stelt je in staat om obstakels te overwinnen en sneller en efficiënter contact te maken met kinderen dan je zonder pop zou kunnen.
  • Meer dan Spel: Je leert niet alleen speltechnieken, maar duikt in taal- en communicatiestrategieën die de handpop een effectief hulpmiddel maken voor diepgaand contact. Wat de pop kan zeggen en doen, gaat vaak verder dan wat jij als volwassene kunt bereiken.
  • Diepgaand Inzicht: Je begrijpt de psychologische en pedagogische mechanismen achter de interactie met de handpop, waardoor je jouw benadering kunt afstemmen op de specifieke behoeften van elk kind. De pop opent deuren die anders gesloten zouden blijven en geeft je andere informatie over het kind.
  • Toegankelijke Communicatie: De handpop wordt een tool om complexe ideeën en instructies op een toegankelijke manier te communiceren. Dit maakt het mogelijk om met minimale drempels belangrijke boodschappen over te brengen.
  • Relatievorming en Klimaatverandering: Door de unieke dynamiek die de handpop introduceert, versterk je jouw relaties met kinderen en verbeter je het pedagogisch klimaat. De pop fungeert als een spiegel die het gedrag en de behoeften van kinderen zichtbaar maakt.

Al met al, geeft deze training een scala aan mogelijkheden en benaderingen die je zonder de handpop niet hebt. De pop is meer dan een stuk speelgoed of een eenmalige activiteit; het wordt een onderdeel van jouw pedagogische strategie.

De cursus bestaat uit deze onderdelen:

Module 1:

Een goede start vraagt een plan

Plannen is de sleutel tot betrokkenheid en effectiviteit

In dit eerste onderdeel stel je concrete doelen op voor wat je wilt bereiken met de pop in je klas of groep. Je zult reflecteren op de groep kinderen die je hebt, en hoe het gebruik van een pop hen kan helpen. Je denkt na over welke vaardigheden je nog moet ontwikkelen om deze doelen te bereiken, en stelt een realistisch plan op om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Module 2:

Breng jouw pop tot leven

Creëer een herkenbaar wezen: Geef persoonlijkheid en emotie vorm

In dit onderdeel richt je op het tot leven brengen van jouw pop. Je gaat werken aan de bewegingen en het karakter van jouw pop, en ontdekt hoe je kunt focussen op het aandacht richten en het spelen met emoties. Je oefent met het vinden van een stem voor jouw pop en speelt daarin met verschillende stemintonaties, ritmes, klanken en ontdekt dat het vooral leuk is en niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Module 3:

Werk aan de relatie met kinderen

Alles draait om verbinding: Bruggen bouwen tussen jouw pop en het kind

Dit onderdeel richt zich op het introduceren van de pop in de groep en het opbouwen van een warme en vriendschappelijke relatie met de kinderen. Je leert over de verschillen tussen jouw rol als bespeler, die van jouw pop en hoe je de rol van jouw pop in kunt zetten om verbinding te maken met je doelgroep. Je leert strategieën voor het betrekken van kinderen bij de activiteiten van de pop, zoals het herkenbaar maken van je onderwerpen en de babbelmethode.

Module 4:

Inhoud creëren voor je activiteiten

Krachtige ontmoetingen creëren: Maak van elk moment een avontuur

In dit onderdeel creëer je inhoud voor je lessen met de pop. Je leert hoe je elk onderwerp kunt invullen, en hoe je je pop interessant kunt houden voor de kinderen na de introductie. Je leert de momenten die er zijn, de materialen die je al hebt en de inhouden die je al wilt behandelen te zien als kansen die je met jouw pop kunt grijpen, en hoe je je activiteiten toegankelijker kunt maken voor kinderen met een beperkte woordenschat.

Start vandaag nog en kom tot:

Meer Contact

Ontdek hoe de handpop je kan helpen om diepere, authentieke contacten te leggen met de kinderen in je groep, waardoor je nog beter op hun behoeften kunt inspelen.


De handpop in de rol van een vertrouwde 'vriend' kan een brug bouwen tussen jou en de kinderen, waardoor communicatie en contact natuurlijker en effectiever wordt.

Meer Taal

Gebruik de kracht van de handpop om spraak en taal op een speelse en toegankelijke manier te stimuleren.


Of het nu gaat om het introduceren van nieuwe woorden, het voeren van boeiende gesprekken of het laten oefenen met klanken, de handpop geeft de taalvaardigheid van kinderen een sprong voorwaarts.

Meer Betrokkenheid

Zie hoe de handpop de deelname van de kinderen in jouw groep vergroot en hun aandacht vasthoudt. Bij elke activiteit die je aanbiedt en elk gesprek wat je voert.


Door hun betrokkenheid te vergroten, moedig je actief leren aan, maak je hen enthousiast om iets nieuws te ontdekken en wordt het leren leuker.

Meer Plezier

Eenactieve handpop brengt veel plezier in de leeromgeving waardoor kinderen niet alleen leren, maar ook genieten van elk moment.


Met een slim ingezette handpop verander je leren in een avontuur vol verrassingen en speelse ontmoetingen die van leren een feest maken waar niet alleen de kinderen blij van worden, maar jij ook.

Helen Meurs— Jouw Docent en Vraagbaak

"Met een handpop heb je de mogelijkheden letterlijk in eigen hand", is een uitspraak die ik graag gebruik. Vooral omdat hij voor mij heel waar is gebleken.


Ik startte ooit met een handpop toen ik leerkracht was. Ik had, net als jij, kinderen in mijn groep die weinig vertelden, die zich opvallend gedroegen of die me vooral aanstaarden en waarbij ik me afvroeg 'wat gaat er in jouw koppie om?'


Dat ik nu cursussen geef, zegt genoeg denk ik. Ik ben nooit meer gestopt met het gebruiken van poppen en heb in de pop een hulpmiddel gevonden wat al mijn verwachtingen heeft overtroffen.


De pop is niet alleen een hulpmiddel waarmee ik makkelijker contact kan leggen met kinderen, maar ook een hulpmiddel waarmee ik het leren leuker kan maken, kinderen uit kan dagen grenzen te verleggen, te oefenen en eens een keer wat anders te proberen.


Als je met jonge kinderen werkt, dan is de handpop, in mijn ogen, eigenlijk onmisbaar. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor jou. De handpop heeft mijn leven verrijkt, als juf en opvoeder, maar ook zeker als mens

In deze cursus wil ik je graag laten zien hoe ik het doe, hoe ik begin, waar ik over nadenk, hoe ik mijn poppen opbouw, welke zinnen goed werken, hoe je de verhalen van jouw pop op kunt bouwen en hoe je komt tot een pop waar kinderen graag contact mee willen maken. Daarvoor hoef je geen groot poppenspeler te zijn. Je hoeft niet iemand anders te worden dan wie je bent. Als je hart hebt voor kinderen en graag op een andere (en vooral speelse) manier contact met hen wilt maken, dieper tot hen door wilt dringen en hen wilt helpen te groeien, op welk gebied dan ook, dan heb je alles wat nodig is.


Bij de rest ga ik je helpen.

Je hoeft het niet allemaal zelf te verzinnen

Met deze cursus zit je nooit meer zonder ideeën voor een activiteit voor jouw pop

want je krijgt gratis een schat aan kant en klare activiteiten waarmee jouw pop direct aan de slag kan om de (taal)ontwikkeling van kinderen te stimuleren

Dit zeggen cursisten:

Miranda

Ik heb inzicht gekregen in wat ik allemaal met Lola zou kunnen doen. Ook de theorie is voor mij een ontzettende fijne, belangrijke en nuttige ondersteuning geweest. Ik zou de cursus aan iedereen die een pedagogische rol te vervullen heeft met kinderen aan kunnen bevelen.

Leoni

Ik vond de lessen fijn en de cursus goed opgebouwd. Ik vond het fijn dat er tijd tussen de lessen zat zodat ik kon oefenen en de tips kon toepassen. Voor mij werkt dat beter dan alles in een middag en daarna zelf aan de slag. De stapsgewijze aanpak maakten dat ik mijn pop er weer bij pakte en er mee aan de slag bleef.

An

Een van de eye-openers voor mij was dat je (hand)pop ALTIJD aan de kant van het kind staat. Dat vind ik geweldig! (en belangrijk.) Daar waar een kind richting de ouder wrijving kan voelen t.o.v. autoriteit, goed bedoelde adviezen, heeft de handpop de rol van relativeren, een ondeugende opmerking en lekker kind te kunnen zijn met het kind. Iets wat de ouder/opvoeder/pedagoog niet altijd voor elkaar krijgt.

Anke

De opbouw en inhoud van de cursus was erg fijn, compleet en duidelijk. Dat het online kon vond ik ook fijn. Ik heb geleerd hoe ik Mees een karakter en een stem kan geven en ook hoe ik haar het beste kon introduceren aan de kinderen. Het is zo heerlijk duidelijk hoe Helen alles rustig uitlegt. Door haar ervaring kan ze heel goed vertellen hoe of waarom iets het beste werkt op een bepaalde manier, dat is zo fijn.

Marieke

Wat ik nu wel kan en voor de cursus niet is dat ik Pip een stem kan geven, dat de bewegingen van Pip veel mooier en geloofwaardiger zijn en dat ze een karakter heeft gekregen. Ik heb de techniek door de cursus echt veel beter onder de knie. Wat voor mij een eyeopener was is dat je gewoon kunt spelen en niet hoeft te denken ‘ik kan het niet’, dat je gewoon aan de slag gaat en door het doen steeds een stapje verder gaat. Ik kwam er ook achter dat je vaak veel te moeilijk denkt.

Marian

Helen leert je hoe je echt kunt gaan vertellen via een handpop. Daardoor ging ik mijn pop dus echt toepassen. Ze start met hele eenvoudige en laagdrempelige onderwerpen waar ik zelf nooit bij stil gestaan had. Door haar enthousiasme en de praktische handvaten is de drempel niet meer zo hoog nu. Mijn pop is een heel belangrijk onderdeel van mijn groep geworden. Ik weet nu hoe ik onderwerpen aan moet pakken en hoor zoveel meer terug van kinderen dan voorheen. Het voelt als een enorm cadeau!

Dit zijn de lessen van deze cursus:

Module 1: Plan

Plannen is de sleutel tot betrokkenheid en effectiviteit.

  • Les 1. Wat wil je graag bereiken met jouw pop?
  • Les 2. Welke kinderen kun je beter helpen als je het werken met een pop in de vingers hebt?
  • Les 3. Wat staat je nog in de weg? Wat moet je leren om te komen waar je wilt?
  • Les 4. Hoe maak je het werken met een pop haalbaar?

Module 2: Play

Creëer een herkenbaar wezen: Geef persoonlijkheid en emotie vorm

  • Les 5. Zet jouw pop in beweging
  • Les 6. De kunst van het aandacht geven
  • Les 7. Spelen met emoties
  • Les 8. Een begin maken met het karakter
  • Les 9. Spelenderwijs de stem van jouw pop ontdekken
  • Les 10. Oeps, hier weet ik me (nog) geen raad mee

Module 3: Connect

Alles draait om verbinding: Bruggen bouwen tussen jouw pop en het kind

  • Les 11. Contact maken en echtheid zijn de basis van je werk met de pop
  • Les 12. Jouw pop introduceren in de groep
  • Les 13. Wat is jouw rol als je met de pop speelt?
  • Les 14. Jouw pop laten aansluiten bij jouw doelgroep
  • Les 15. Hoe kun je kinderen uitdagen meer te reageren
  • Les 16. Manieren om te voorkomen dat je met je mond vol tanden komt te staan
  • Les 17. De babbelmethode
  • Bonus 1: 25 vragen om een gesprek mee te beginnen

Module 4: Interact

Krachtige ontmoetingen vormgeven: Inhoud creëren voor al je activiteiten met de pop

  • Les 18. Op deze manier kun je elk onderwerp invullen
  • Les 19. Zo hou je jouw pop interessant na de introductie
  • Les 20. Attributen die de activiteit van de pop ondersteunen
  • Les 21. Zo maak je jouw activiteit meer toegankelijk voor kinderen met een beperkte woordenschat
  • Les 22. Hoe maak je spellen en materialen uit je kasten interessanter voor kinderen via de pop?
  • Les 23. De kansen die verschillende momenten van de dag je bieden
  • Les 24. Wat maakt dat kinderen alsnog af kunnen haken op de pop?
  • Bonus 2: 25 korte spelletjes die jouw pop kan doen
  • Bonus 3: 25 taalactiviteiten die jouw pop uit kan voeren

Veelgestelde vragen

Waarom zou ik een cursus volgen?

Een cursus is de snelste manier om het werken met een pop eigen te maken. Het heeft een opbouw en neemt je stap voor stap mee in de vaardigheden die nodig zijn om te komen tot het doel van de cursus.


Je mag het wiel zelf uitvinden natuurlijk, maar je kunt ook kiezen voor een snellere en effectievere weg, de weg die ik al voor je belopen heb. In mijn cursussen deel ik mijn ervaring, de do-s and don’ts en geef ik je alternatieven voor veelvoorkomende valkuilen. Ik leer je mijn ‘kneepjes van het vak’, mijn trucjes en de inzichten die ik heb opgedaan in de 30 jaar waarin ik met handpoppen werk.


Dat maakt dat je veel zelfverzekerder met jouw pop begint en een snellere ontwikkeling door kunt maken dan zonder cursus.

De cursussen zijn allemaal op de praktijk van het werken met kinderen gericht. Dat wat zich ook nog in de groep of in je praktijk afspeelt en de setting waarin jouw pop een plek moet gaan krijgen, is in de opzet van de cursus meegenomen.


Ik bied je een aanpak die werkt, die niet draait om talent of speltechniek, maar om inzicht, gezond verstand en het verlagen van drempels. Voor het kind, maar ook voor jezelf. En daarmee kom je tot een pop die bij je past en die blijft werken.


Maak gebruik van mijn kennis en ervaring en kom tot een pop waar kinderen bevriend mee willen zijn en die hen uit kan dagen tot bijvoorbeeld taal. Laat je daar me leiden en merk dat je in vrij korte tijd komt tot hele andere resultaten met jouw pop dan je nu behaalt.


“Als je blijft doen zoals je deed, dan krijg je wat je altijd al kreeg”


Jij bent slimmer en gemotiveerder dan dat want je bent al hier. Zet vandaag nog de volgende stap en verander het resultaat wat je kreeg in een resultaat waar je echt blij van wordt.

Hoe krijg ik toegang tot deze cursus?

Je hebt toegang tot de cursus zodra de cursus is betaald. Dat is dus helemaal aan jou en kan vandaag al zijn.

Is er een geld-terug garantie?

Ja. Ik hanteer voor mijn cursussen een GEEN VOORUITGANG? GELD TERUG! garantie.


Als jij geen resultaat ziet door de cursus, dan stort ik jouw cursusgeld terug. Ik ben er om je verder te helpen en wil, net als jij, dat je succesen boekt. Als die uitblijven, dan krijg je jouw geld terug.

Bekijk deze pagina voor meer informatie

Wanneer zou ik resultaten moeten gaan zien?

De cursus is praktisch opgezet en gericht op het aanleren van vaardigheden en technieken die je gaan helpen om via jouw pop contact te maken met de kinderen in jouw groep. Als je elke dag een les volgt, dan zou je binnen twee weken het eerste resultaat moeten zien in de vorm van meer controle ervaren over jouw pop, een pop die mooier en geloofwaardiger tot leven komt en een non-verbale kennismaking van jouw pop met de kinderen in jouw groep. De echte gesprekken met kinderen ga je vanaf module 3 (na 2 weken, bij ongeveer elke dag een les) voeren.

Mijn werkgever betaalt de cursus, kan ik me dan ook inschrijven?

Lucky you! Als je de cursus niet zelf betaald, klik dan de link boven de betaalknop op de volgende pagina aan. Daarmee kom je in het invulformulier uit waarop je zowel jouw gegevens als die van jouw werkgever invult. We sturen de factuur dan naar je werkgever en schrijven je in met jouw eigen mailadres. Je start met de cursus zodra de betaling binnen is.

Het is online, kan ik dan wel vragen stellen?

Jazeker! Je kunt je vragen stellen in de Facebookgroep bij deze cursus of ze me voorleggen tijdens een maandagavond meeting via Zoom. Op maandagavond zit ik tussen 20.00 - 21.00 uur voor je klaar om jouw vragen te beantwoorden en je verder te helpen met jouw pop. De link daarvan is te vinden in de Facebookgroep "Meer Zicht op Kinderen Via Een Handpop", in de online leeromgeving en zal ook regelmatig met je gedeeld worden via de mail.

Wat heb ik nodig om de cursus te volgen?

Je hebt in de eerste plaats een pop nodig waarmee je kunt oefenen. Zonder een pop blijft het een ‘kijkactiviteit’ waarin je mij vooral aan het werk ziet. Dat is leuk om naar te kijken, maar spelen met een pop is iets wat je vooral leert door te gaan doen.


Wat handig is om in de buurt te hebben als je gaat oefenen is een spiegel en/of de camera van je smartphone, daarin zie je hoe jouw pop precies overkomt. Let tijdens het oefenen met een spiegel vooral op je pop en niet op jezelf want jouw publiek doet dat ook niet, die ziet ook vooral de pop.


En natuurlijk een internetverbinding want anders kun je niet online en offline is de cursus niet beschikbaar. De cursus is op een desktop, tablet of telefoon te volgen. Plaats je telefoon of tablet op bijvoorbeeld een statief of muziekstandaard zodat je jouw handen tijdens de les vrij hebt om te oefenen met jouw pop.

Krijg ik een bewijs van deelname?

Ja, wanneer je jouw cursus helemaal hebt afgerond, kun je een deelnamecertificaat bij ons aanvragen. We sturen dat via de mail naar je toe.

Mijn vraag staat hier niet tussen

O jee, dan heb je ook geen antwoord gevonden dus. Stuur je vraag even naar helen@helenmeurs.com, dan kom ik bij je terug met een antwoord.

Laat de handpop voor je werken

Een speelse en uitnodigende aanpak voor juffen en meesters van peuters en kleuters die laagdrempelig willen werken aan taal en sociaal-emotionele vaardigheden

en die behoefte hebben aan een frisse, nieuwe aanpak

Prijs: €399,-

Deze cursus is onderdeel van het Speelse Verbinders pakket

Aangemaakt met systeme.io

Helen Meurs

Powered by