Reviews Online Basiscursussen
Helen leert je hoe je echt kunt gaan vertellen via een handpop. Daardoor ging ik mijn pop dus echt toepassen. Ze start met eenvoudige en laagdrempelige onderwerpen waar ik zelf nooit bij stil had gestaan. Door haar enthousiasme en de praktische handvaten is de drempel niet meer zo hoog om ook echt de handpop te gaan gebruiken. Inmiddels ben ik een paar maanden verder en zo blij met de ontwikkeling die ik dankzij haar heb doorgemaakt: mijn pop is een heel belangrijk onderdeel van mijn groep geworden. Ik weet nu hoe ik onderwerpen aan moet pakken en hoor zoveel meer terug van kinderen dan voorheen. Het voelt als een groot cadeau!

Marian
Leerkracht
Mijn pop Kate zat al een paar jaar op de kast. Ik wilde echt iets met haar doen en volgde de cursus omdat ik vond dat er nu toch echt wel iets moest gaan gebeuren.
Ik vond de cursus heel intensief en ook heel veel. Ik stond niet elke dag op de groep en daardoor lukte het niet altijd om met alle opdrachten te oefenen.
Bij de cursus zat een Facebookgroep en dat vond ik heel leuk. Je haalt er inspiratie uit en ik vond het ook leuk om de filmpjes van anderen te bekijken.
Ik vond het eerst heel spannend om online te gaan en voor de camera te gaan zitten. Maar ik vond het ook fijn om elkaar te zien en gelukkig was het niet zo'n grote groep.
Door de cursus kan ik Kate nu laten praten. Ze is echt tot leven gekomen door de lessen en de schema's die we kregen. Die hielpen mij echt; ik weet nu wat ik zeggen ga en heb allerlei ideeën in mijn hoofd waar ik nog mee aan de slag wil. Echt superleuk!
Ik heb zelf veel aan deze cursus gehad dus ik zou hem zeker aanbevelen aan iedereen die een Living Puppets menspop heeft en daar iets mee wil doen op de groep. Ik denk dan aan pedagogisch medewerkers, onderwijs, bso's, ziekenhuizen, iedereen die met kinderen werkt.
Je ziet gewoon dat kinderen erg enthousiast zijn. Als ik 's ochtends langs alle groepen loop om goeiemorgen te zeggen dan hoor ik "hee, dat is Kate" en nu durf ik ook mijn hand er in te stoppen en tegen kinderen te praten. Je ziet gewoon dat kinderen reageren, zelfs kinderen die ik maar een paar minuten per week zie.
Door de cursus zag ik hoe ik kan komen waar ik wil, door de schema's zag ik ineens hoe ik het aan kon pakken en welke stappen ik moest nemen.

Gea
Pedagogisch medewerkster
Ik zag de cursus voorbij komen op Facebook en dat was voor mij precies op het goede moment. Ik ben bezig met een programma voor kleuters waarbij ik een handpop (Klara de kip) wil gebruiken en wist niet goed hoe ik het aan moest pakken met de pop. Toen kwam de cursus langs. Ik vond de vorm, de online lessen via Zoom wel een beetje spannend, omdat ik dat nog niet eerder gedaan had en niet goed wist wat ik daarvan moest verwachten. Maar het was vooral heel leuk, ik vond het een leuke groep en keek echt uit naar de lessen op donderdag. Het was als een soort cadeautje voor mezelf. Ik heb veel aan de cursus gehad. Er ging een hele nieuwe wereld voor me open, op deze manier had ik nog niet naar een pop gekeken. Ik had veel aan de tips die gegeven werden en leerde ook veel van anderen, hoe zij de pop gebruiken binnen hun situatie en welke stappen zij maakten. Ik vind het een goede basiscursus met een goede opbouw en een leuke opzet. Het was fijn dat er steeds een week tussen zat dat we ook opdrachten kregen en dat de lessen terug te kijken zijn. Ik kon mijn aandacht er goed bijhouden en vond de voorbeelden die JaNee steeds gaf heel fijn, daardoor werd elke keer weer duidelijk hoe ik iets aan kon pakken. Wat ik heb geleerd? Ik weet nu hoe ik de pop vast moet houden, mijn bewegingen zijn veel beter geworden en ik weet nu hoe ik via de pop de aandacht vast kan houden. In de cursus zag ik wat het effect van een pop kan zijn. Dat hele eenvoudige, voor de hand liggende invalshoeken en kleine bewegingen een heel groot effect hebben en fascinerend zijn om naar te kijken. Dat was voor mij echt een eyeopener, ik dacht veel te moeilijk. Ik voel me door de cursus meer vertrouwd en zelfverzekerder met mijn pop en weet nu hoe ik het doen moet. Daardoor is het makkelijker geworden haar in te zetten in mijn programma en zie ik dat ik er veel meer uit kan halen dan ik voor de cursus dacht. Ik zou deze cursus zeker aanbevelen, ook aan mensen die zich bezig houden met natuuractiviteiten of aan verhalenvertellers. In deze cursus leer je niet alleen hoe je je pop beter kunt bespelen maar ook hoe je hem een plek geeft in je activiteit. Doen, het is hartstikke leuk!

Ineke
ZZP-er
Ik heb in het verleden een workshop gevolgd en ging enthousiast van start maar na een poosje verdween mijn pop Bart naar de achtergrond. Door de grote werkdruk was ik het plezier in mijn werk een beetje kwijt en daarom wilde ik iets doen waar ik zelf heel blij van word. Ik wilde graag meer met de pop doen. Ik had nog nooit van Zoom gehoord maar eigenlijk vond ik het een soort van veilig. Als je in een workshop zit, dan praat je niet zo snel. Ik vond Zoom eigenlijk heel leuk. Door de cursus heb ik het werken met Bart weer helemaal opgepakt. Mijn collega deed ook mee en samen gaan we er nu echt voor zitten om onze poppen een plek te geven in het nieuwe thema. Ik vond de cursus heel leerzaam maar ook veel. Ik wil alles altijd graag perfect doen en had niet altijd genoeg tijd om te oefenen in de praktijk. Helen gaf mij het vertrouwen weer terug dat ik dit kan en dat het niet erg is als er een keer iets mis gaat. De kleine tips en aanwijzingen hielpen mij heel erg. Wat ik nu beter kan dan voor de cursus is structuur aanbrengen in het gesprek. Ik bepaal nu de onderwerpen en spring niet meer van de hak op de tak. Mijn pop Bart heeft een eigen identiteit gekregen en is geen opvoeder meer. Door de cursus zijn we heel erg gemotiveerd om Bart en Kate veel in te zetten en dat willen we vasthouden. Ik vind deze cursus een absolute aanrader, iedereen in mijn werkveld, de kinderopvang, zou hem eigenlijk moeten volgen. Je wordt er zoveel beter van!

Diana
Pedagogisch medewerkster
Ik heb de cursus gevolgd, omdat wij een handpop (Lola, -officieel Nele-) op de groep hebben van ons (VVE) kinderdagverblijf (vertikale groep, kinderen: 0-4 jaar) en Lola eigenlijk ongebruikt in een hoek lag. De kinderen speelden er af en aan mee (merendeel aan/uitkleden), maar de handpop werd niet gebruikt voor het doel waar hij eigenlijk voor gemaakt is. Ik ben de cursus gaan volgen met het doel om Lola in te gaan zetten in de groep, zodat zij een onderdeel wordt van onze dagelijkse activiteiten en een rol krijgt in het leven van de kinderen die naar onze groep komen. Ik hoopte te leren, wat de meerwaarde van een handpop kan zijn, en een gebruiksaanwijzing kreeg hoe ik haar moet " gebruiken" en haar daadwerkelijk moet laten bewegen en laten spreken. Ik had geen duidelijke verwachtingen en keek eigenlijk alleen uit naar de online lessen. Ik stapte er met een open mind en enthousiasme in. Ik vond de cursus geweldig! Qua logistiek in feite laagdrempelig. Als je een handpop en laptop/computer hebt, kun je aan de slag om de vaardigheden onder de knie te gaan krijgen. De cursus is mooi opgebouwd; van je handpop leren kennen tot wat je met hem/haar kunt. Dat werd per les in moeilijkheidsgraad opgebouwd. Fijn om de lessen nog terug te krijgen in de vorm van samenvattingen en/of huiswerk na iedere les. Fijn ook dat de medecursisten zich open durfden te stellen naar elkaar. Helen heeft een luisterend oor voor eenieder. Knap hoe zij laveerde tussen de verschillende beroepen van de deelnemers met een verschillende insteek/vraagstelling. Ieder van ons kreeg tijd van haar voor vragen en tips. Ik heb inzicht gekregen in wat ik allemaal met Lola zou kunnen doen. Ook de theorie is voor mij een ontzettende fijne, belangrijke en nuttige ondersteuning geweest. Ik zou de cursus aan iedereen die een pedagogische rol te vervullen heeft met kinderen aan kunnen bevelen. Ik denk hierbij bv. aan leerkrachten in het gewoon en speciaal onderwijs, kindercoaches, pedagogisch medewerkers, logopedisten, gehandicaptenzorg, jeugdzorg, politie, psychologen, orthopedagogen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, etc. Daarnaast kan ik me voorstellen dat sommige ouders het ook leuk vinden om een handpop in te zetten met hun kind. Een van de eye-openers voor mij was dat je (hand)pop ALTIJD aan de kant van het kind staat. Dat vind ik geweldig! (en belangrijk.) Daar waar een kind richting de ouder wrijving kan voelen t.o.v. autoriteit, goed bedoelde adviezen, heeft de handpop de rol van relativeren, een ondeugende opmerking en lekker kind te kunnen zijn met het kind. Iets wat de ouder/opvoeder/pedagoog niet altijd voor elkaar krijgt. Je werkt meer met het hoofd van je pop, dan met de handen/armen. Dat vond ik ook leerzaam en interessant. Ik heb aan elke les veel gehad, en veel geleerd. Er ging een nieuwe poppenwereld voor mij open. Conclusie: super blij en dankbaar voor de stap om deze cursus te doen. Ik had het niet willen missen!! We hebben een ontzettende kundige en fijne docente gehad!!

Miranda
Pedagogisch medewerkster
Fantastische cursus, en Helen denkt mee, en geeft veel handreikingen om zelf mee aan.de slag te gaan. Helemaal top!

Kirstin
Leerkracht
Ik heb met veel plezier de lessen gevolgd en heb weer nieuwe ideeën om verder te gaan. Het was een genot om in de filmpjes te zien hoe jij JaNee bespeelt. Vooral het oefenen met de verschillende uitdrukkingen vond ik leuk. Ik was al enthousiast over het spelen met poppen in de klas en dat is alleen maar meer geworden. Dank je wel voor de leuke lessen!

Conny
Leerkracht
Ik deed mee, omdat ik met jonge kinderen werk en merk dat ze het leuk vinden als ik een handpop meeneem naar de les. Ik wilde graag meer houvast hebben, omdat ikzelf merkte dat ik soms niet voldoende inspiratie had om ermee aan de slag te gaan en vaak op hetzelfde neerkwam. Ik vond de cursus leerzaam, vlot, veel inspiratie, nuttig.
Ik schreef me in voor de cursus omdat ik meer vaardigheden wilde ontwikkelen bij het gebruiken van mijn pop. Ik vond dat leuk en spannend tegelijk, iets nieuws leren via online lessen. Maar ik vond het leuk en heel fijn, vooral omdat ik er de deur niet voor uit hoefde.
Ik wist van tevoren niet wat ik van de cursus moest verwachten, maar heb ervan genoten, van de inhoud, van JaNee en van de babbelschema's. Die vond ik echt top, met dat schema kan ik nu een goed verhaal schrijven en plannetjes verzinnen voor mijn pop.
Wat de cursus me heeft opgeleverd is dat ik nu een plan kan bedenken om mijn pop in te zetten. Mijn pop is nu meer een vriendje van de kinderen geworden en daardoor kom ik meer te weten van de kinderen.
Ik heb veel gehad aan de praktische tips en de voorbeelden. Ik weet nu ook dat ik gewoon een plannetje moet maken, hoe klein ook.
Ik zou deze cursus aan iedereen aanraden die iets wil doen met een handpop, maar zou de lessen wel via een laptop of pc volgen. Ik volgde de eerste les via een laptop en kon toen alle anderen de hele les zien. Er was iets mis met mijn laptop waardoor anderen mij niet konden zien en de rest van de lessen heb ik gevolgd op mijn telefoon. Dan zie je de anderen alleen als ze aan het woord zijn en niet doorlopend. Dat vond ik wel jammer.

Ada
Peuterleidster
Ik heb deze cursus als heel waardevol ervaren. Ik heb veel geleerd en omdat ik het in mijn eigen tempo kon doen, heeft het geen stress opgeleverd. Alleen maar hele mooie momenten. Ik heb Jozefien een paar weken geleden vol vertrouwen meegenomen naar het Luierfestival. Ik ben geen moment bang geweest dat ik het niet zou kunnen.

Marjolande
Peuterleidster
Ik schreef me in voor de cursus omdat ik in het verleden een workshop had gevolgd en een stok achter de deur wilde hebben om mijn pop meer te gaan gebruiken in de klas. Het was voor mij de eerste keer in Zoom maar vond het verrassend nabij. Je bent natuurlijk niet samen in een ruimte, maar ik had wel het gevoel dat we samen in een proces zaten.
Dat de cursus een paar weken duurde vond ik echt super. Ik moest in het begin even over een drempel heen en had ik de neiging om vooral te absorberen. Maar na de tweede les dacht ik: "ik krijg nu oefenstof en kan nu mijn vragen en ervaringen terugkoppelen, dus nu moet ik het ook gewoon gaan doen!" Door de cursus zag ik ineens wat ik mijn pop kon laten doen, wat haar rol en meerwaarde in de klas kon zijn.
Door het uit te gaan proberen ontstonden er activiteiten en interacties met kinderen die ik zelf nooit voor elkaar had gekregen en daar werd ik heel erg enthousiast van.
Ik vond de opbouw van de cursus supergoed: een onderwerp werd echt uitgewerkt en door de babbelschema's kon ik mijn onderwerpen ook helemaal invullen. De materialen bij de cursus gaven me houvast. Soms zat ik op de fiets naar school en kreeg ik een idee. Dan pakte ik de materialen uit de cursus erbij en werkte ik de activiteit heel snel uit.
Door de cursus heb ik het vertrouwen gekregen dat ik echt aan de slag kan met mijn pop. En daarbij heb ik zoveel voorbeelden van JaNee gezien waar ik mee verder kan, die me een idee hebben gegeven hoe ik verder kan met mijn pop. Helen laat een combinatie zien van kennis en praktijk. Ze past dat wat ze zegt direct toe in haar voorbeelden. Ik vond dat heel prettig.
Voor de cursus voelde ik me onkundig en nu is dat er niet meer. Nu maak ik me niet meer druk over techniek.

Christel
Leerkracht
Ik heb in het verleden een workshop gevolgd en had mijn pop al een poos niet meer gebruikt. Ik wilde haar weer tot leven roepen en wist niet zeker of dat zou gaan lukken via deze cursus. Na de eerste les wist ik al dat ik de cursus me zou gaan helpen. Ik ben de cursus eigenlijk gaan doen om de pop weer te gaan gebruiken in de klas, maar ben met verlof en heb haar daar nog niet echt voor gebruikt en heb vooral geoefend op mijn zoontje. Die vertelt niet heel veel uit zichzelf, maar toen Sophie (de pop) vragen aan hem ging stellen merkte ik dat hij tegen haar meer vertelt en ik op die manier dus meer te weten kom. Dat is een fijne bijkomstigheid. Ik vond de lessen fijn en de cursus goed opgebouwd. Ik vond het fijn dat er tijd tussen de lessen zat, zodat ik kon oefenen en de tips kon toepassen. Voor mij werkt dat beter dan alles in een middag en daarna zelf aan de slag. De feedback in de lessen en de stapsgewijze aanpak maakten dat ik mijn pop er weer bij pakte en er mee aan de slag bleef. Wat ik nu anders doe dan voor de cursus is dat ik niet meer gelijk denk in een activiteit van een half uur en veel kleinere stappen neem. Ik bouw de aanwezigheid van mijn pop beter op, heb meer rust en neem meer de tijd om mijn pop bijvoorbeeld alleen even te laten kijken. Mijn pop komt nu veel natuurlijker over en dat heb ik vooral in deze cursus geleerd. Ik vond het gebruik van de stem moeilijk maar door de les over de stem en door de oefeningen die bij deze les hoorden kijk ik daar anders tegen aan en weet ik dat ik daar ook mee kan spelen. Ik moet nog steeds oefenen maar het is nu makkelijker geworden. Ik zou deze cursus aanbevelen aan leerkrachten van groep 1 -4, maar ook aan anderen die met jonge kinderen werken want ook voor hun is deze cursus heel geschikt. Ik ga nu oefenen maar wil over een poosje zeker nog een vervolgcursus doen en ga dat dan ook weer online doen. Ik vond de lessen via Zoom alleen de eerste keer wat onwennig, maar voelde me al heel snel op mijn gemak en vind het zelfs fijner dan een live workshop. Nu zat ik in mijn eigen omgeving en hoefde ik helemaal niets te regelen om de lessen te kunnen volgen. Ik vond ook de groep en de andere deelnemers erg leuk, je zit allemaal ergens in Nederland, maar hebt toch het gevoel dat je bij elkaar bent. Ik vond dat positief.

Leoni
Leerkracht
Ik deed aan allebei de livestream cursussen mee. Ik was nog helemaal beginnend met een handpop, vond ze allebei interessant en zag in allebei iets dat ik gebruiken kon. Ik twijfelde of twee cursussen tegelijk niet een beetje veel was in combinatie met de studie die ik ook nog volgde. Vier weken was wel goed te overzien maar het was ook heel pittig om twee avonden in de week les te hebben en daarbij ook te oefenen. Ik keek wel elke week uit naar de lessen, van mij hadden ze best anderhalf uur mogen duren. Wat ik nu wel kan en voor de cursus niet is dat ik Pip een stem kan geven, dat de bewegingen van Pip veel mooier en geloofwaardiger zijn en dat ze een karakter heeft gekregen. Ik heb de techniek door de cursus echt veel beter onder de knie. Wat voor mij een eyeopener was is dat je gewoon kunt spelen en niet hoeft te denken ‘ik kan het niet’, dat je gewoon aan de slag gaat en door het doen steeds een stapje verder gaat. Ik kwam er ook achter dat je vaak veel te moeilijk denkt. Ik vond de voorbeelden in de cursus heel beeldend en vond het ook fijn dat we tijdens de les samen konden oefenen. Dat werkte voor mij heel goed en maakte dat ik het buiten de les op wilde pakken. Ik zou deze cursus aanraden aan peuterleidster die bijvoorbeeld met Puk werken, zodat die beter met Puk kunnen spelen in de groep. Op pabo opleidingen moet deze cursus eigenlijk ook gegeven worden want je kunt zoveel met een pop bereiken maar dat moet je wel weten hoe je die bespeeld. Eigenlijk moet iedereen die met kinderen werkt dit leren.

Marieke
Kindercoach
Ik kreeg gisteren, de eerste schooldag, al meteen positieve reacties over verbetering met het spelen met Rex met de handreikingen vanuit de workshop. Hopelijk tot ziens!

Lieke
Leerkracht