Helen Meurs

Ontwerp zonder titel (28)

Met een handpop heb je de mogelijkheden letterlijk in eigen hand

De handpop heeft mijn leven verrijkt, als juf en opvoeder, maar ook zeker als mens

In een notendop:

Ik ben door het Crkbo erkend als docent en als instelling. Mijn aanbod valt daarmee onder kort beroepsonderwijs.

Mission statement

Mijn missie is om ouders, verzorgers, juffen, opvoeders en andere professionals te inspireren en te ondersteunen bij het vergroten van hun inzicht in kinderen en het creëren van een leuker leer- en groeiproces met behulp van een handpop. Ik geloof dat de handpop een groot verschil kan maken in het leven van kinderen en hun groeikansen kan vergroten. Mijn toewijding ligt in het delen van kennis, inzichten en vaardigheden, zodat we samen kunnen werken aan een betere taalontwikkeling, een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling en het creëren van een groeiklimaat voor kinderen.

Door het werken met een handpop kunnen we kinderen helpen om zichzelf uit te drukken en hun gedachten en gevoelens te delen. Ik wil ouders, verzorgers, juffen, opvoeders en andere professionals voorzien van de tools en het vertrouwen om kinderen op een dieper niveau te begeleiden. Mijn cursussen en aanpak bieden unieke mogelijkheden om via een handpop waardevolle inzichten te verkrijgen die kinderen niet altijd delen met hun juffen of opvoeders.

Mijn visie is gebaseerd op het werken met twee verschillende rollen: die van jou als juf, opvoeder of professional en die van de handpop. In mijn aanpak draait het om deze rollen zuiver te houden, zodat de handpop als een waardevol, herkenbaar en geloofwaardig vriendje fungeert die een relatie opbouwt met het kind. Jij blijft de opvoeder en de pop ondersteunt het kind vanuit zijn rol als vriendje van waaruit hij steeds opnieuw plannetjes, spelletjes en ideetjes aan het kind voorlegt en hem uitdaagt mee te doen.

Laten we samen streven naar een groeiklimaat waarin kinderen zich speels en positief kunnen ontwikkelen en hun volledige potentieel kunnen bereiken. Sluit je aan bij mijn gemeenschap en ontdek de kracht van de handpop!”

Vragen waar ik je bij kan helpen zijn o.a.:

  • Hoe begin ik met een pop in mijn groep?
  • Hoe introduceer ik mijn pop?
  • Hoe voorkom ik dat ik met mijn mond vol tanden kom te staan?
  • Wat kan ik doen als kinderen niet reageren zoals ik had gehoopt?
  • Wat kan ik mijn pop laten doen of zeggen?
  • Wat kan ik doen om kinderen meer te laten vertellen tegen mijn pop?
  • Hoe maak ik mijn pop geloofwaardig voor kinderen?
  • Hoe geef ik mijn pop een plek binnen mijn programma?
  • Wat doe ik als kinderen agressief reageren op de pop?
  • Kun je me leren ‘babbelen’ met mijn pop, praten zoals jouw poppen dat ook doen?
  • Hoe kan ik reageren als kinderen ……. vragen?
  • Hoe kan ik reageren als kinderen ……. doen?
  • Hoe bouw ik een activiteit met een pop op?
  • Ik neem me steeds voor om de pop te gebruiken, maar er komt steeds iets tussen waardoor ik hem toch laat liggen, hoe kan ik dat voorkomen?
  • Het lukt me niet om een goede stem voor mijn pop te vinden, kun je me helpen?
  • Ik werk al met een pop, maar doe altijd hetzelfde en zou wel wat meer variatie aan willen brengen, kun je me helpen?
  • Mijn pop ligt vooral in de kast, hoe blaas ik hem weer nieuw leven in?
  • Kinderen verliezen hun interesse in de pop, wat kan ik doen om dat te keren?
  • Wij werken met een methode, daar zit een pop bij, kan ik die ook gebruiken als hulpmiddel?
  • Ik wil mijn pop aan laten sluiten bij het kind, maar ik heb kinderen met verschillende problematieken, hoe laat ik dat goed werken?
  • Hoe onthou ik alles wat mijn pop zegt?
  • Ik moet mijn pop delen met collega’s, hoe kan ik er toch mee werken zonder steeds alles op te moeten schrijven voor collega’s?
  • Ik voel me heel ongemakkelijk met een pop, hoe word ik wat zekerder van mezelf?
  • Ik wil leren werken met een pop, maar ben helemaal geen toneelspeler, gaat het dan wel lukken?
  • Ik vind het leuk, maar mijn collega’s niet, hoe vind ik daar een weg in?
  • Etc.

Elke situatie is anders

Dat wat in de ene situatie werkt, hoeft dat in een andere niet te doen. Ik geef je geen recept wat altijd werkt, maar de ingrediënten die je zelf kunt mixen.

Elk kind is anders

Een relatie opbouwen draait altijd om kijken en luisteren naar dit specifieke kind. Ik geef je de vragen en ingangen, jij combineert ze zodat ze passen bij dit kind.

Elk doel is anders

Als je de juiste gereedschappen hebt, komen doelen binnen handbereik. Ik leer je welke andere gereedschappen jouw pop kan gebruiken om sterker te worden.

Elke invalshoek is anders

Jij bent uniek in de manier waarop je de pop inzet en wat je ermee wilt bereiken. Ik help je te komen tot een vorm die bij je past, die niet alleen werkt voor het kind, maar ook voor jou.

Scroll naar boven