3 Activiteiten rondom klanken en geluiden

In dit blog vind je drie verschillende activiteiten die je kunt doen met kinderen van 5 tot 7 jaar. De activiteiten zijn speels en interactief en kunnen eenvoudig worden aangepast aan het niveau van het kind. Ook geven we tips en aanwijzingen voor het gebruik van de handpop tijdens deze activiteiten. Laat je inspireren en veel plezier met het herkennen van geluiden en klanken!


Laat jouw pop de activiteit inleiden en zoveel mogelijk uitvoeren. Ik geef je hier de tekst zoals mijn pop die zou gebruiken.

  1. Luister en ontdek: Hoi, daar ben ik weer! Ik heb een spelletje bedacht, een spelletjes met geluiden. Er zijn veel verschillende, hè? Ja, en nou dacht ik, laten we daar een beetje mee spelen, raden wat we horen. Doe maar eens je ogen dicht en ga dan heel goed luisteren. Wat hoor je allemaal? Hoor je vogels zingen? Of een auto rijden? Misschien hoor je een koe? Wat hoor je? Als je iets hebt gehoord, steek dan je vinger op, dan weet ik dat je iets gehoord hebt. Weet je ook hoe het heet? Als je dat niet weet, luister dan nog een keertje goed, zodat je het geluid na kan doen. Dan weet iemand anders het misschien wel. Als ik zeg dat je je ogen weer open moet doen, dan zie je wie er nog meer een geluid heeft gehoord.
  2. Woordbingo: Hoi daar ben ik weer! Ik heb weer een spelletje bedacht, een spelletje met woorden. Ja, en dat is ook een bingo. Kijk, hier heb ik bingokaarten met allemaal letters. (Maak deze bingokaarten zelf als je ze niet hebt) We gaan een spelletje spelen waarbij we woorden moeten vinden die beginnen met dezelfde klank, met dezelfde letter. Bijvoorbeeld, welke woorden beginnen met de ‘p’? Weet jij er een? Dan zet je een kruisje op de ‘p’ op jouw bingokaart. En dan daarna bedenken we woorden die beginnen met de letter ‘s’, als je er daar eentje van weet, dan zet je een kruisje door de ‘s’ op jouw bingokaart. En dan gaan we naar weer een andere letter. Snap je? Ik ben benieuwd wie als eerste zijn bingokaart vol heeft!
  3. Maak je eigen geluidenboek: Weet je wat ik heb? Ik heb een geluidenboek. Ja, dat is een boek met allemaal plaatjes van dingen die geluid maken. Kijk maar: dit is de wind, de zee, een trein, een hond, een boor, de wc, die maken allemaal geluid. Sommige geluiden zijn hard en andere zijn zacht. Ik ben benieuwd of jij deze geluiden kent. Als ik ze je laat zien, weet jij dan wat voor een geluid het maakt? Hoe het geluid heet? Zullen we de geluiden nadoen en opnoemen hoe het heet? Als jij zelf een geluidenboek zou maken, welke geluiden komen er dan in jouw boek?


Laat je pop de activiteit afsluiten en aangeven wanneer hij of zij weer komt.

Wil je meer van dit soort activiteiten? Sluit je dan aan bij mijn besloten Facebookgroep (Inter)Actief Leren met behulp van een Handpop, daarin wordt wekelijks een activiteit gedeeld en kun je deelnemen aan discussies en webinars.

Tot een volgend blog.

Helen Meurs

Hi, ik ben Helen, juf, handpopcoach, ontwikkelaar, trainer en creatief denker. Via dit blog deel ik nieuws, inzichten, ideetjes en artikelen rondom het werken met de handpop als pedagogisch hulpmiddel. Wil je daar niets van missen? Abonneer je op mijn malings en alles wat ik hier schrijf wordt automatisch in jouw digitale brievenbus afgeleverd.


Powered by